Seminar dag 2 (zaterdag 5 november)

logo-wmdc-10-jaar-klein

Programma i.s.m. Malique Mohamud van Studio Narrative.

tickets_hier

Programma:

13:00 – Opening en welkom
13:15 – Huib Schippers: Sustainable Futures & Smithsonian Folkways
13:30 – Rajae El Mouhandiz: De Lange Weg
14:00 – Roots & Routes Summerscool: Stem van een nieuwe generatie & Dutch Caribbean Groove Orchestra: Zicht op de informele sector
14:45 – De Lange Weg in beeld (geleid door Malique Mohamud van Studio Narrative)
Met korte speeches en presentaties van:
- Özkan Gölpinar over verschil als inspiratie en verandering van ons vocabulaire hierover
- Yassine Bousaid over het creëren van een thuisbasis van het Amsterdam Andalusisch Orkest in de Meervaart
- Natalie Beckers over Rrreuring, het theaterfestival van jonge makers met een diverse achtergrond
- Oscar van der Pluijm over de programmering en positionering van Grounds, het laatste muziekpodium met een divers profiel
- Laurien Saraber over hoe de sector, inclusief de fondsen, omgaat met een diverser wordend veld
16:00 – Aansluitend gesprek met bovenstaande sprekers en de zaal, geleid door Malique Mohamud
17:00 – Grounds Café

Sustainable Futures. Het ecosysteem van Sustainable Futures, dat ten grondslag ligt aan dit seminar, geeft handvatten om muziek te zien in samenhang met alle randvoorwaarden en systemen waarin het functioneert. Op dag 1 concentreerden we ons op de systemen voor overdracht en leren, waarbij de nodige verbanden werden gelegd tussen organisaties binnen en buiten de sector. Op dag 2 kijken we verder naar het hele ecosysteem. Hierachter gaat een wereld schuil die wordt gedicteerd door verwachtingen, rolverdelingen en opvattingen over muziek en muziekeducatie (ook als beroep).susfutbook

Op dag twee kijken we naar het werkveld van podiumkunstenaars, de infrastructuur van podia en festivals en agencies die beschikbaar is voor musici met een cultureel divers portfolio, de reactie van de fondsenwereld op de verschuiving van de ‘markt’ (de doelgroepen) en de effectiviteit van beleid. Daarbij speelt het informele muziekcircuit een belangrijke rol; musici werken voor een specifieke doelgroep en bereiken grote groepen publiek maar worden vaak aangemerkt als ‘amateur’ en bevinden zich vaak onder de radar van reguliere culturele instellingen en fondsen.

Keynote: Huib SchippersDr. Huib Schippers stond aan de basis van de ontwikkeling van het WMDC in Rotterdam. Bij Queensland Conservatorium in Australië ontwikkelde hij een systeem voor het in kaart brengen van de wereld rondom muziek. Dit model werd onmiddellijk getest in het project Sustainable Futures, bestaande uit praktijkstudies in de hele wereld. In Rotterdam voerde het WMDC een studie uit naar de Brassbandschool. Dr. Schippers is sinds Juli 2016 directeur van Smithsonian Folkways.

Case in point: Rajae El Mouhandiz – Rajae El Mouhandiz timmert al jaren aan de weg als muzikante en theatermaakster. Haar lange weg voerde langs opleidingen en commissies in o.a. New York en Londen maar het Nederlandse veld laat haar maar mondjesmaat toe. Met eigen financiering kwam zij uiteindelijk bij Zuidplein aan het woord. Met ‘De Hijabi Monologen’ veroverde zij enige faam in Nederland.

Tijdens de tweede dag van het seminar zijn repetities bezig van EPM Rotterdam, de choroschool die in Rotterdam is opgezet naar Braziliaans voorbeeld. Als deel van een bijzonder uitwisselingsproject met Rio de Janeiro is een aantal muziekdocenten uit Rio aanwezig om de leerlingen – veelal amateurs – van de choroschool les te geven. De leslokalen staan op zaterdag in het WMDC vaak open; neem een kijkje hoe de docenten in Rotterdam en Rio lesgeven aan choromuzikanten van verschillende niveaus.

Dit programma werd mede mogelijk gemaakt door Griffith University, Australian Research Council, Prins Bernard Cultuurfonds, Gemeente Rotterdam en het Wim de Monchyfonds.